You are currently viewing Jakie powinny być meble szkolne?

Jakie powinny być meble szkolne?

Wybór odpowiednich mebli szkolnych nie jest łatwy, albowiem dyrektorzy szkół muszą zadbać o to, by były one zakupem na lata. Meble nie mogą po roku być już zniszczone, wytarte, porysowane. Dlatego też ich zakup może odbywać się drogą przetargu, rzadziej szkoły same szukają na własną rękę producentów mebli.

Meble szkolne ze sklejki

meble szkolneCzym powinno się odznaczać wyposażenie szkolne żeby było uznane za atrakcyjne? Przede wszystkim warto inwestować jedynie w wytrzymałe meble szkolne. Sprawdza się tu połączenie metalowych elementów np. nóżek od krzeseł, ze sklejką lub drewnem. Każdy mebel musi być odporny głównie na uszkodzenia mechaniczne, o które nietrudno w szkole. Nie mogą się one łamać, składać, czy też lakier nie powinien się ścierać. Kolejna ważna kwestia przy meblach to wygoda korzystania z nich. Dzieci siedzą na krzesłach wiele godzin dziennie, więc powinny być one wyprofilowane, zapewniać podparcie dla kręgosłupa i mieć wygodne siedziska. Polecane są krzesła regulowane, które nawet dziecko może sobie zmieniać, tak by siedzisko lub oparcie było niżej/wyżej. Również dobrze jest wybrać krzesła z plastikowymi osłonkami na nóżkach, dzięki czemu nie będą one rysowały podłogi. Meble szkolne powinny być pod względem wielkości dopasowane do wzrostu dziecka. W pomieszczeniach dla klasy pierwszej będą niższe krzesła i ławki niż w salach dla klasy szóstej.

meble szkolneDzieci powinny czuć się dobrze na krzesłach, które będą miały taką wysokość, że uczniowie będą mogli wygodnie usiąść przy ławce, bez garbienia się. Meble szkolne obejmują także szafki i regały. Te są zróżnicowane pod względem szerokości i głębokości. Tam gdzie trzymane są mapy geograficzne potrzebna jest wąska, ale wysoka przestrzeń, natomiast regały na książki powinny znosić duże obciążenie (ciężkie, grube tomy), ale mogą być niskie. Meble w salach chemicznych powinny być dodatkowo odporne na działanie różnych odczynników i mieć podwyższoną odporność na czyszczenie. Często stosuje się meble metalowe, bo drewno nie lubi nadmiernej wilgoci, a także będzie się odbarwiać. Podsumowując, meble szkole powinny być dopasowane do przeciętnego wzrostu ucznia w danym wieku, być odporne na uszkodzenia mechaniczne, funkcjonalne i wygodne.

W niektórych pomieszczeniach muszą znajdować się szafki na pomoce dydaktyczne lub też meble muszą mieć podwyższoną odporność na uszkodzenia chemiczne i spowodowane wilgocią. Estetyka mebli szkolnych ma raczej znaczenie drugorzędne (stawia się na prostotę wzornictwa), podobnie jak cena mebli – w końcu to zakup który się zwróci.